pondělí 16. března 2015

Kynuté buchty - nepřítel no. 1

Kynuté (známé také jako Honzovy) buchty. Nepřekonatelná česká klasika, kterou má rád snad úplně každý, kdo je kdy ochutnal.  I já jsem patřila mezi ty, kteří je milují. Hlavně když Vám je babička nebo maminka upečou a nejlépe donesou přímo pod nos. Ovšem horší je, když nastane ta chvíle, kdy už ve Vás tyto osoby (v mém případě mamka) vidí takový potenciál, že Vám řeknou, abyste si ty báječné buchty upekli sami.


Mně se tohle poprvé stalo asi ve 14 letech. Tenkrát jsem se do toho plna ideálů a představ o jednoduchosti jejich přípravy vrhla po hlavě. Ale brzy jsem měla zjistit, že já a kynuté těsto se asi nikdy nebudeme mít úplně rádi. Hlavním problémem bylo to zlé, malé droždí. Těsto mi prostě nevykynulo a od té doby se mi zablokovaly všechny neurony toužící po tvorbě vlastního kynutého těsta na buchty.


Jenže kynuté těsto je prostě univerzální a dá se z něj vytvořit tolik věcí, že bez něj by to asi moc nešlo (alespoň pokud máte stejnou touhu zkusit upéct všechno jako já). Po nějakém čase jsem tedy objevila kouzlo sušeného droždí. To v některých mých známých (tímto zdravím mou drahou kamarádku Natálii :D ) vyvolalo nehezké reakce. Sušené droždí je zkrátka v některých zakotveno jako špatná vymoženost moderního světa. Ale já jsem byla nadšená, že i my, které nemá klasické droždí rádo, jsme konečně mohli začít tvořit kynuté zázraky. Pekla jsem chleby, skořicové šneky, pizzu, ale z buchet už jsem měla strach.

Asi před týdnem jsem v sobě našla kus odvahy a rozhodla jsem se upéct je po takovém čase znovu. A věřte nebo ne, povedly se!

A protože to byl tak báječný recept, že jsem ho zvládla i já jakožto antitalent na tenhle druh těsta, rozhodla jsem se Vás inspirovat a napsat Vám ho sem.

Kynuté buchty

Nachystejte si:
1 kostku droždí
600 g hladké mouky
100 g krupicového cukru
250 ml vlažného mléka
3 žloutky
1 dcl oleje
1 vanilkový cukr (nebo 1 lžičku vanilkového extraktu)
špetku soli
+ marmeládu nebo jinou náplň budoucích buchet

1. Vlažné mléko vlijte do menší misky, přidejte lžíci cukru a špetku soli. Rozmíchejte a do směsi rozdrobte kostku droždí. Nechte vzejít kvásek (to je mimochodem důvod mého mnohaletého nepřátelství s droždím). Bude to trvat asi 15 minut.

2. Mezitím si v míse smíchejte ostatní ingredience kromě marmelády. Vzniklý kvásek vlijte do zbytku ingrediencí a vyhnětejte hladké těsto. V tuhle chvíli se Vám jistě bude hodit nějaký machr přístroj s hnětacím nástavcem. Ale pokud ho nemáte, zapojte své pažní svaly (alespoň budete moct vynechat Váš denní workout). Těsto překryjte čistou utěrkou a dejte na hodinu pěkně do tepla.

3. Z vykynutého těsta tvořte menší placky. Doprostřed každé dejte asi lžičku marmelády (záleží na velikosti placky), zabalte a položte na máslem vymazaný pekáček. Každou buchtu potřete rozpuštěným máslem. Buchty dávejte těsně vedle sebe.

4. No a nakonec pečte asi 45 minut na 180°C. Po upečení pocukrujte a vychutnejte si tu slast.

Těsně po upečení, v momentu mé největší radosti
Seznam receptů: zde

Žádné komentáře :

Okomentovat