pátek 9. října 2015

Zdravě jíst nebo zdravě žít?

Tahle otázka zní možná pro mnoho z Vás absurdně. Řeknete si asi: "Doplním zdravou výživu o nějakou tu fyzickou zátěž, a je to přeci zdravý život." Ale je to opravdu tak? O tom, že značnou míru v oné honbě za zdravým životem jistě má i psychická vytíženost tady ale jistě psát nemusím, to je další jasná věc. Já bych se chtěla pozastavit právě u "zdravého jídla" (jak jinak).

Mnoho lidí o mě tvrdí, že jím přehnaně nebo docela hodně (když nechtějí být úplně extremističtí) zdravě. Ale já jejich názor nesdílím. To, že jím hodně ovoce, zeleniny, nevyhýbám se suchým plodům nebo bezlepkovým obilovinám a naopak se snažím vyhýbat pšenici ještě neznamená, že je má strava nutně škatulkovaná do dvousloví "zdravá výživa". Já bych tomu spíš říkala stravovací otevřenost. Pro objasnění tohoto slovního spojení budu dále pokračovat v bodech. ;)
                                                                                  zdroj:europeancoolerair.com

Bod číslo 1!! OBILOVINY
Valná většina lidí v mém okolí nechápe mé výroky o pšenici, či případně fakt, že já a pečivo z ní nejsme úplně nejlepší kamarádi. Spíš jenom kamarádi. :D Mám k tomu jak důvody zdravotní, tak i takové nějaké přesvědčení, ale o tom se, jak jsem již párkrát psala, nechci moc zmiňovat, neb to ve většině lidí vyvolává značné rozpaky.

Uznejte. Vezmeme-li si třeba mouku. V dnešní době existuje takových možností obilovin, ze kterých se mouka vyrábí, že by byl až hřích je nezkusit. A vezměte si třeba "obyčejný" chleba. Můžu Vám stopadesáti procentně potvrdit, že domácí je lepší než kupovaný a věřím, že mnoho až přemnoho lidí se mnou bude souhlasit. Takže, proč si ho neupéct s nějakou novou, nevyzkoušenou moukou? A navíc to není vůbec těžké. Smícháte pár ingrediencí, jste-li tak "šikovní" jako já, vyhnete se droždí v kostce a použijete místo něj práškové, necháte vykynout, přihodíte třeba pár semínek, upečete a tadáá!! Je to. Pro inspiraci uvedu pár mouk (tak schválně, jestli znáte geniálnější slovo na skloňování), které mě osobně nadchly: rýžová, pohanková, žitná, špaldová a mnoho dalších.

Bod číslo 2!! OVOCE A ZELENINA
Věřím, že tuhle složka potravy (to zní jako pro zvířata :D) má se zdravou výživou spojené snad úplně každý. A není divu. Jsou plné vitamínu, minerálů a všeho zdravého. Ale tyto dvě skupiny potravin by neměly patřit jen do "zdravé výživy" nýbrž do úplně normálního a běžného stravovacího programu každého jedince. Už jen to, že existuje tak nepřeberné množství druhů a chutí. Není možné, aby si každý nenašel to své.

                                   zdroj: insidethegem.com


Bod číslo 3!! CUKRY
Od doby, co jsem se začala více zajímat o jídlo, docela dost klesla má "sladká hranice". Jasně, mám moc ráda sladkosti. Jinak bych asi neměla tenhle blog, ale už nekonzumuji tolik sladkého jako kdysi. A vůbec mi to nechybí. Myslím, že stačí alespoň postupně začít snižovat příjem cukrů. Anebo, začít i nad cukry trošku uvažovat. Třeba přestat pít slazené nápoje (například dnes tolik oblíbené přeslazené bubbly čaje, které podle mě fakt nemají žádný rozumný smysl existence). Věřte mi, stačí chtít a po chvilce Vám to ani nebude chybět. 

A mimochodem, existuje taky velmi mnoho různých druhů sladidel. Vynecháme-li tolik známý třtinový cukr, najdeme kokosový cukr (výtečná alternativa, která chutná po karamelu, sice je dražší, ale fakt je to delikatesa), stevii (nemusí chutnat každému, protože její sladkost je jiná, ale má nulové GI a neobsahuje žádné kalorie. Je o něco dražší, ale čisté stevie stačí do jednoho hrnku kávy menší dávka než je 1/2 špetky a máte fakt dost sladké kafe), sirupy (agáve, javorový, rýžový, datlový, atd.) a v neposlední řadě také třeba sušené datle, které stačí rozemlít na pastu a použít třeba při pečení místo cukru.
                                                         zdroj: healthyalamode.com
Bod číslo 4!! TUKY
Dlouhou dobu největší strašák všech, kteří se snažili zredukovat svou váhu. Jasně, jíte-li jich přemíru, má to značný vliv i na Vaši hmotnost, ale jistě se jich nemusíte bát. Obzvlášť, když budete hledat především kvalitní tuky. A věřte, že mezi ty nepatří margarínové náhražky másla, které mají zázračně chránit srdce a blablabla... Máslo je opravdu mnohem vhodnější (a chutnější ;) ). A výborným zdrojem tuků jsou také ořechy a semínka, z nichž se také vyrábí pomazánky od známého arašídového másla až po tahini (sezamová pasta).

                                             zdroj: crossfit333.com/


To by pro tentokrát asi stačilo, už tak jsem se rozepsala nějak moc, takže doufám, že Vás tento příspěvek úplně neunudil. Mělo to být hlavně jakési zamyšlení a poselství toho, že není nejvhodnější jídlo (i lidi) hned škatulkovat. Chcete-li zdravě žít a pomoct si při této cestě i tím, co jíte, stačí o jídle začít přemýšlet. Vážně. Je to jednoduché. A buďte otevření. Zkoušejte nové věci a snažte se rozšiřovat svůj jídelníček jak jen to jde. Protože za zkoušku stojí všechno. ;)

A pokud se Vám z jakéhokoliv důvodu mé názory nelíbí, nelamte si s tímhle článkem hlavu. Prostě na něj zapomeňte a užívejte dne. Naopak pokud Vás zaujal, dejte mi vědět, jaké máte zkušenosti se "zdravou výživou" a zdravým a spokojeným životem.


Žádné komentáře :

Okomentovat