středa 13. ledna 2016

Slavím!! aneb jak jsem si zase usmyslela upéct něco speciálního

Taaak, a je to (skoro) tady. Mé narozeniny se blíží relativně rychlým tempem, a tak nastal čas přemýšlet nad narozeninovým dortíkem. Vlastně, mám-li být upřímná, tak nad tímhle dortem jsem přemýšlela už asi 2 měsíce. A ačkoliv ještě nenastal úplně onen den, kdy si všichni povzdechnou, jaký to byl před dvaceti lety úžasný den, který obohatil tento svět o někoho tak báječného, pofiderního, zvláštního, šíleného, atd. (a taky o mého bratra ;) ), dort už mám hotový. A jako každý rok jsem si usmyslela něco šíleného. Teda alespoň na mé poměry. O svých narozeninách mám totiž pokaždé neskonalou touhu vyzkoušet něco nového, co jsem předtím nikdy nezkoušela.

Loni to byl brownie dort s čokoládovou pěnou a hromadou ovoce, který si můžete připomenout ZDE. A letos jsem teoreticky taky moc nevybočila. Prakticky se ale jednalo o něco zcela jiného. Letos se můj dortík skládal hned ze tří vrstev. První vrstva byla brownie korpus (what a surprise!?!), druhá vrstva byla čokoládová pěna, avšak tento rok to byla pěna smetanová, a poslední vrstva byla pěna malinová, která mi dala zabrat asi nejvíce. Tak nějak jsem totiž zjistila, že prostě neumím pracovat se želatinou, která v této pěně byla více než potřeba, neboť tahle ovocná pěna byla opravdu hodně řídká. 


Takže celý proces vypadal nějak takto. Rozhodla jsem se, že vytvořím tento dort, plna nadějí na úspěch jsem vyrazila do obchodu pro želatinu v prášku. Doma jsem postupovala podle návodu na malinovou pěnu - rozvařila maliny, propasírovala, vyšlehala šlehačku, smíchala s malinami. A pak nastal ten moment. Moment pro použití již zmíněné želatiny. Samozřejmě jsem si jakožto správný pekař nepřečetla návod k použití a spoléhala na své zkušenosti staré asi rok. Ale to byl přesně ten problém, protože kdybych si ten návod přečetla, zjistila bych, že to není tak jednoduché jako smíchat jednoduše želatinu s vlažnou vodou, ale že se musí přivést voda k varu, pak za stálého míchání přidat prášek želatiny, naředit studenou vodou, a pak použít do krému nebo v mém případě do pěny. Takže jsem první pokus hezky vylila do výlevky a zkusila to znovu. Stálo mě to fakt nervy, protože když jsem zředěnou želatinu přidala do malinové pěny, logicky se naředila a byla fakt dost řídká. Měla jsem silné nutkání ji vylít, zničit, proklít nebo jakkoliv jinak se jí zbavit, ale pak (díky bohu!) ve mně zvítězilo mé dobré, hodné a vlídné já (které samozřejmě nad tím druhým vždycky vede) a já jsem pěně dala naději a nalila jí na dort. A jak jste už asi pochopili, vyplatilo se, protože z řídké a zvláštní tekutiny se stalo přesně to, co jsem chtěla.


Malinko jsem se taky bála toho, jak bude v závěru působit kombinace všech chutí a vrstev dohromady, protože jsem o takovémto dortu sice snila, ale nikdy jsem nic podobného neupekla. Ale opravdu mě nezklamal. Nebyl nijak extrémně sladký, ale přesně tak akorát. Malinové patro bylo lehce nakyslé a hezky doplňovalo čokoládový zbytek dortu. Dort mě opravdu nadchnul a určitě ho i v lehkých obměnách připravím znovu. A abych udělala radost i Vám, přidávám recept, takže můžete sladkou část Vaší duše taktéž potěšit tímto lahodným zážitkem.


Při jeho přípravě pamatujte, že trpělivost přináší růže, neboť každá vrstva musí vychladnou a případně ztuhnout. Dále nezapomeňte, že čím lepší kakao a čokoláda, tím lepší bude dort. A nakonec, nebuďte tak nerozumní jako já a opravdu věnujte pár sekund svého času na přečtení návodu na obalu želatiny.

Brownie dort s čokoládovou a malinovou pěnou

nachystejte si:

na korpus: 
95 g polohrubé mouky
56 g kakaa
špetku soli
1/2 lžičky prášku do pečiva
113 g másla
200 g cukru
2 velká vejce
2 lžičky vanilkového extraktu

na čokoládovou pěnu:
260 g čokolády (alespoň 60%)
450 ml smetany ke šlehání
2 lžičky želatiny 
2 lžíce vody

na malinovou pěnu:
250 g malin (mohou být zmrazené)
50 g cukru
200 g smetany ke šlehání
4 lžičky želatiny
4 lžíce vody

1. V menší misce smícháme mouku, kakao, sůl a prášek do pečiva. Máslo rozpustíme na středním plameni. Do rozpuštěného másla nasypeme cukr a do rozpuštění zahříváme na mírném plameni a mícháme. 

2. Do vychladlé směsi másla a cukru přimícháme pomocí metličky po jednom vejce. Pak přídáme vanilku a suché ingredience a vymícháme hladké a hutné těsto. Těsto nalijeme do formy (průměr 22-23 cm) a pečeme na 180°C 22 - 25 minut.

3. Na čokoládovou pěnu rozpustíme na vodní lázní čokoládu a necháme ji vychladnout. Když je vychladlá vyšleháme ve větší míse smetanu ke šlehání do polotuha. Vyšlehanou smetanu postupně a lehce zamícháme do čokolády. Želatinu připravíme podle návodu a vmícháme do čokoládové pěny. Vzniklou pěnu nalijeme na vychladlý korpus, uhladíme a chladíme v lednici.

4. Na malinovou pěnu rozvaříme maliny s cukrem v menším hrnci. Rozvařené maliny propasírujeme přes síto a necháme vychladnout. Smetanu vyšleháme do polotuha a opět zlehka přimícháme do malin. Želatinu připravíme podle návodu a přimícháme do malinové pěny. Nalijeme na ztuhlou čokoládovou pěnu a necháme v lednici ztuhnout nejlépe přes noc. 




Všechny recepty naleznete zde :)

Žádné komentáře :

Okomentovat